Després de gairebé dos anys de feina, el projecte RETEXCAT ha arribat al seu final amb resultats que obren camí cap a una indústria tèxtil més circular i col·laborativa a Catalunya. La iniciativa, emmarcada en el Pacte per la Moda Circular, ha connectat empreses i entitats de tota la cadena de valor —des de la recollida i classificació fins al disseny, la filatura i la confecció— amb l’objectiu d’impulsar l’ús de fibres reciclades post-consum en productes tèxtils comercials i promoure l’eco-disseny i la circularitat a les marques de roba.
Entre els principals resultats, RETEXCAT ha permès desenvolupar i testar fils i teixits reciclats post-consum amb propietats tècniques i estètiques comparables als materials verges. Les proves han demostrat que el reciclatge tèxtil és tècnicament viable, tant amb fibres de cotó com de llana, i pot donar lloc a productes de qualitat i valor afegit.
El projecte també ha fet possible la producció d’una col·lecció de Mango Kids amb contingut de teixits reciclats, que evidencia la viabilitat industrial del reciclatge. També s’ha desenvolupat una col·lecció per a nadons amb gènere de punt, feta a partir de fils reciclats post-consum. A més, s’han format marques catalanes com Simorra, System Action, Yerse o Sita Murt en ecodisseny i circularitat, i s’han impulsat models de recollida de roba usada (take back scheme).
Entre els reptes i dificultats que ha identificat el projecte, s’hi troben els costos associats al treball amb tèxtil post-consum —processos més complexos, operacions addicionals i classificacions específiques—, així com la manca d’una infraestructura industrial capaç de processar grans volums. També la poca capacitat per oferir varietat tèxtil en local i en petites quantitats, per adaptar-se a la realitat de les marques catalanes. El projecte també apunta que la manca d’una regulació específica sobre el residu tèxtil limita el creixement de la demanda i, per tant, l’escalabilitat del model.
Malgrat això, el balanç de RETEXCAT és molt positiu ja que ha permès establir sinergies entre marques, fabricants i centres tecnològics, i ha fixat les bases d’un model compartit de circularitat que combina innovació, qualitat i sostenibilitat per reduir l’impacte ambiental de la indústria tèxtil a Catalunya. També ha permès a les marques implementar estratègies d’ecodisseny per al seus productes i col·leccions.
La cloenda del projecte s’ha fet formalment aquest dimarts dia 11 de novembre en una sessió plenària de tancament amb tots els participants del projecte a les instal·lacions de Mango a Palau-solità i Plegamans. Les conclusions mostren que “RETEXCAT ha demostrat que el reciclatge tèxtil post-consum és una realitat tècnica i industrial. Ara cal crear el pont de transició que permeti passar d’experiències pilot a una veritable economia circular del tèxtil a Catalunya”.
El reciclatge tèxtil: el gran repte del sector
El reciclatge tèxtil continua sent una assignatura pendent als països desenvolupats i existeix una necessitat urgent per reduir l’impacte ambiental del sector. A l’Estat espanyol, s’estima que 990.000 tones de productes tèxtils acaben cada any als abocadors, mentre que només un 10-12% dels residus tèxtils post-consum es recullen selectivament. A Catalunya, amb un consum mitjà de 20 kg de productes tèxtils per persona i any, més de 137.000 tones de residus tèxtils es valoritzen energèticament o es llencen a l’abocador, i tan sols un 13% es recull selectivament.
El projecte RETEXCAT
El projecte Retexcat va néixer l’any 2023 en el marc del Pacte per la Moda Circular a Catalunya amb la voluntat de sumar i coordinar els esforços de tots els actors de la cadena de valor del tèxtil per donar resposta de forma conjunta i efectiva als reptes del sector, establint objectius comuns i generant instruments que facin possible la transformació cap a un model circular. El projecte compta amb el suport del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, i amb la participació de les marques Mango, Boboli, Simorra, Sita Murt/, System Action i Yerse; i les empreses industrials Solidança, Coleo, Picvisa, Triturats la Canya, Hilaturas Jesús Rubio, Hilosa, Pagès Valentí, Planafil i Estampados DAMF. Totes aquestes empreses han obtingut la subvenció de foment de l’Economia Circular per part de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC). El projecte està coordinat pel Clúster Català de la Moda (MODACC) i Datambient.

